Bruk hjelmen riktig!

Sykkelhjelmen er langt mer enn aerodynamikk, pynt og design.

På alle organiserte triatlon- og sykkelritt er hjelm et ufravikelig krav. Det samme gjelder organisert trening på klubbnivå. Men husk at ulykker også skjer på "den lille turen til butikken" eller når du "skulle bare.."

Hjelm er så en så viktig og enkel forsikring at det ikke finnes noen unnskyldninger til ikke å bruke det. Og det gjelder hver gang man sykler!

Man trenger ikke være hjerneforsker for å skjønne dette, men likevel fortviler hjerneforskerne på Sunnaas over at de behandler tusenvis av hjerneskader etter ulykker hvert år. Ulykker som i stor grad kunne hatt et helt annet utfall om pasienten hadde brukt hjelm.

Hjelmen virker støtdempende og fordeler kraften i slaget over en større flate, slik at ikke hele belastningen rammer hodet på et punkt. Å bruke sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med 60 - 80 prosent.

For at sykkelhjelmen skal beskytte hodet, må den være i riktig størrelse, sitte riktig og dekke pannen og issen.

Hjelmen skal sitte behagelig og fast på hodet og skal bare kunne skyves noen få cm fram og tilbake (ikke så langt tilbake at pannen er fri). Hjelmen må sitte så godt fast at den ikke faller av ved sykkelvelt. Den skal ikke hindre syn og hørsel. Ulike størrelser og justeringsmekanismer gjør at du kan få en hjelm som passer akkurat til ditt hode. Nakkestroppen bør kunne reguleres både opp og ned, og inn og ut

Er hjelmen behagelig, er sannsynligheten større for at den faktisk blir brukt. Prøv flere hjelmer før du velger. Størrelsen indikerer omkretsen, men formen på hjelmen kan likevel være forskjellig. For eksempel vil en Rudy Project Windmax hjelm være rundere i formen enn Rudy Project Sterling. Slike forskjeller er det blant alle merker.

‍Hjelmen skal dekke skallen (issen), pannen, tinningene og bakhodet. Det er spesielt viktig at hjelmen dekker panne og tinninger fordi de fleste slagene mot hodet (70 prosent) treffer her.
Hakereima skal ikke være elastisk, men den skal kunne justeres, og være lett å åpne og lukke. Sjekk at hjelmen er merket som godkjent etter offentlige krav til sikkerhet. Sykkelhjelmer skal være merket og godkjent etter CE 1078.

Noe mange "overser" er at en hjelm som har fått et kraftig støt, skal erstattes med en ny. Den skal byttes ut selv om skadene ikke er særlig omfattende. En dyp ripe kan være nok til at den ikke beskytter godt nok i en ulykkessituasjon.

Det viktigste er jo selvsagt at man faktisk bruker hjelm, for å beskytte hodet.

Men når man har alt på stell, når hjelmen er CE-merket, forsvarlig festet og sitter godt på hodet. Ja, DA kan man kose seg over at hjelmen i tillegg er smashing å se på!

Og da er det kjekt å vite at det er "regler" for hjelmbruk innen landeveis sykling. 

Det er de såkalte "The Rules":

Rule #35: 

No visors on the road. Road helmets can be worn on mountain bikes, but never the other way around. If you want shade use a cycling cap. (som forøvrig har en egen regel #22)

Rule #37: 

The arms of the eyewear shall always be placed over the helmet straps. No exceptions. This is for various reasons that may or may not matter; it's just the way it is.

Skrevet av Atle Tunsberg, Rudy Project.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form