Bruk tid på våtdrakten

- En våtdrakt skal være klam og trang, sier Marius Buestad Lohmann.

Marius Buestad Lohmann og Andreas Mathingsdal Pedersen fra Kristiansand Triathlon er er begge erfarne triatleter og er raske i vannet. De møter ofte triatleter og andre som ber om råd og veiledning. Spesielt mange nybegynnere er usikre.

- Mange har hatt en drakt på seg når de står på vannski eller seilbrett, men de færreste har svømt med en skikkelig, tettsittende våtdrakt. Derfor er det helt naturlig at de spør, sier Pedersen.

25-åringen mener drakten heller skal være for liten enn for stor. Han har sett mange nybegynnere med våtdrakter i feil størrelse.

- Drakten skal være klam og trang. At du trenger hjelp til å få lukket glidelåsen på ryggen, er nært sagt et tegn på størrelsen er riktig. Materialet er dessuten mykt og tilpasser seg ved bruk, og drakten vil alltids utvide seg etter hvert, sier Pedersen.

Marius Buestad Lohmann er enig. Han er "bare" 18 år, men han har allerede hatt erfaring med en rekke våtdrakter.

- Er drakten for stor, fylles den med vann. Da synker han eller hun ned i vannet, noe som selvfølgelig bremser farten betydelig. I verste fall blir du ”stående” i stedet for liggende i vannet, sier Buestad Lohmann.

Ta deg god tid med våtdrakten. Start nederst, med føttene og "jobb" deg oppover kroppen..

Begge er opptatt av at ingen skal svømme utendørs alene. Derfor oppfordrer de til å ha med seg en treningsvenn, enten man skal svømme i tjern eller i havet.

- Det handler først og fremst om sikkerhet. Men det er også veldig praktisk, sier Pedersen.

- Har du med deg en treningsvenn, så er det ikke vanskelig å få opp glidelåsen det siste stykket, sier Pedersen.

En ”medbragt” treningsvenn kan også være hyggelig. Det kan komme godt med. Buestad Lohmann forteller nemlig at det er helt normalt at det tar tid å få på seg en våtdrakt.

- Noen mener det skal ta 15 minutter å ta på seg drakten, og så skal du bruke 15 sekunder på å ta den av. Så ja, da er det fint å ha med seg en treningsvenn, sier han.

Andreas Mathingsdal Pedersen forteller at det er viktig å starte nederst når man tar på seg drakten.

- Dra den nederste delen av drakten høyt opp på leggene, og så skal du jobbe den videre opp, så drakten sitter helt stramt i skrittet, forklarer han.

Den samme øvelsen gjelder for ermene.

Ta deg tid når du tar på deg våtdraktene, råder de to erfarne triatletene.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form