Drikk nok i varmen

Varmen er over oss. Da må du drikke mye, ikke minst når du trener.

Årets fimbulvinter er glemt, og selv forhutrede sørlendinger tiner opp nå. For tropesommeren har allerede ankommet. Selv isen fra Hennig Olsen smelter i fryseboksen. Malingen renner fra veggene. Avisene melder om stadige varmerekorder.

Og du skal ut og trene.

Men varmen er ingen fiende. Snarere tvert imot. Å trene ute er deilig. Sola byr på helsefrembringende vitaminer og treningen løser ut så mye endorfiner og dopamin at smilet nesten går rundt. Fuglekvitter og bølgeskvulp er heller ikke skadelig!

Men varmen er der likefullt. Og du må forholde deg til den. Enten du skal være med på swimrun, akvatlon eller triatlon til sommeren, så blir det mange svette timer. Og mister du mye væske, forsvinner også kreftene dine.

Varmen krever at vi drikker mer enn vanlig. Beveger du deg mye, må du drikke opp mot tre liter om dagen.

Trening i varmen er sjeldent farlig. Men det er viktig at du erstatter væsketapet. Det skal du helst gjøre underveis. Ta gjerne med et drikkebelte på løpetur eller drikkeflaske på sykkelen.

 Eller du kan sette ut "depoter" underveis. Legg fra deg en drikkeflaske på veien ut, og plukk den med deg på veien hjem.

Alternativt kan du svinge innom en kiosk eller en kafé.

Varmen krever at vi drikker mer enn vanlig. Beveger du deg mye, må du drikke opp mot tre liter om dagen. Foto: Bixi Robertsen

Så hvor mye skal du drikke? Vel, folk er forskjellige. Noen svetter opp mot én liter i timen når de trener. Noen svetter mindre. Finn ut hva som gjelder for deg. 

Vann er uansett bra når du trener. Mange lever etter mantraet "I believe in the power of water". Og vannet er grunnstammen vår, enten det kommer fra en bekk, springen eller fra flaske.

Men husk at kroppen også svetter ut salter og mineraler. Det gjelder særlig på lengre turer, over én time. Og behovet for sportsdrikke er større jo varmere det er. Og derfor bør du trene på å drikke.

Mange venter med å drikke sportsdrikke til konkurransene. Det kan slå uheldig ut. For noen kan sportsdrikke være tøft for magen. Og enda tøffere er det med gel. Derfor bør du prøve ut litt forskjellig før konkurransene dine.

Men uansett hvordan du vrir og vender på det, hovedregelen er: Drikk mye i varmen. Og drikk ofte.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form