Mer utbytte av treningen

Velg "verktøy" med omhu. Slik blir du mindre stiv og støl etter trening og konkurranse.

Mange mosjonister opplever at det er vanskelig å få nok bevegelse og aktivitet inn i hverdagen. Da gjelder det å benytte treningstiden godt, for å få mest mulig ut av det.

– Før du begynner på en treningsøkt eller konkurranse, bør du ha varmet opp godt. Bruker du gradert kompresjonstøy, gir det deg en raskere og dypere oppvarming fordi tøyet gir økt blodsirkulasjon. På denne måten kan du på en god og enkel måte forebygge og redusere risikoen for skader, samtidig som du får et bedre utbytte av treningen, sier Espen Andersen fra 2XU.

– Under trening gir vårt graderte kompresjonstøy den fordelen at musklene holdes mer stabile slik at du får mindre slag, vibrasjon og rivninger i muskulaturen. Dette reduserer risikoen for sår muskulatur og muskelskader, forteller han.

Det gir dessuten bedre bruk av kreftene.

– Et stort antall studierviser at mindre slag og vibrasjoner gir økt utholdenhet og mindre forbruk av energi, sier han.

‍Gradert kompresjonstøy gir mer stabilitet rundt muskelaturen og reduserer risikoen for skader i forbindelse med trening og konkurranser.

Espen Andersen i 2XU mener imidlertid at det er viktig å skille kompresjon fra ”kompresjon”.

– Det som er helt avgjørende, er at tøyet er medisinsk gradert, og at kraften i tekstilet er så sterkt at det faktisk øker blodstrømmen tilbake til hjertet. Da blir avfallsstoffer som skilles ut under aktivitet, transportert vekk fra musklene, sammen med væske. Det gjør at man blir mindre stiv og støl etter trening og konkurranse, forklarer Andersen.

De siste årene har det for øvrig blitt anbefalt å bruke kompresjonsstrømper under lengre flyreiser. Det kjenner Andersen godt til. Men han understreker at det er viktig å bruke kompresjonstøy og -strømper som er gradert.

– Det er dette som gir den beste hjelpen under mye stillstand og sitting som for eksempel under lengre reiser. Kompresjonstøy fra 2XU er garantisten for økt og riktig sirkulasjon i beina. Resultatet er mindre opphopning av væske, mindre hevelser, redusert risiko for blodpropp, og en helt ny opplevelse av komfort, forteller han.

– Reiser man på lengre turer for å trene eller konkurrere, vil fordelene ved å bruke gradert kompresjon være økt velbehag, komfort og man kommer raskere i gang med kvalitetstreningen. Men da er det en forutsetning man bruker gradert kompresjonstøy av høy kvalitet, som 2XU, og som holder hva det lover, sier Andersen.

Les mer på nettsidene til 2XU.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form