Kvalitet foran kvantitet

Slik løser Lars Petter Nordhaug tidsklemma i hverdagen.

Lars Petter Nordhaug har syklet for flere av de store teamene, som Team Sky og Belkin, og deltatt i tre sommer-OL.

Men han er på ingen måte utrent, selv om han har lagt opp. Han er så absolutt en aktiv «idrettspensjonist».

- Jeg har aldri vært flink til å sitte stille. Selv ikke da jeg var proff, sier Nordhaug.

- Mange tenker at de må ligge flatt på en sofa og se på tv eller spille når de skal restituere seg etter trening. Men det nok ofte et påskudd for å slappe av.

- Men det å hvile er jo viktig når du skal restituere deg 

- Å ja, det er viktig å få hentet seg inn igjen. Vi trenger å koble av. Men for min del var det bedre med litt aktiv hvile. Det å gå eller bevege seg rolig, er ikke nødvendigvis ødeleggende for restitusjonen.

I dag er Nordhaug ansatt i Securmark. Her jobber han med tyverimerking og registrering av sykler. 

Securmark er også sponsor av TriQuart i Kristiansand  27. – 29. juli. Konkurransen er blant Norges største triatlonkonkurranser, og samler alt fra landslagsutøvere i verdenstoppen til de mer uerfarne «sofagrisene».

- Og ingen føler at de får trent «nok», humrer Nordhaug.

Den kroniske, dårlige samvittigheten kjenner han seg godt igjen i. Med små barn og fulltidsjobb i Securmark, har han i utgangspunktet nok å henge fingrene i.

Men han bare trene.

Selv gjør han små, viktige valg for å få kabalen til å gå opp.

- Restitusjonen er en kjempeutfordring, særlig etter at jeg fikk barn. Jeg mener det er bedre å starte ut litt rolig, å få til en god gjennomkjøring av øktene, sier han.

- Jeg vil heller ha kvalitet på to økter i uka enn å ha fire «halve» økter. Da får jeg også mer tid til å koble av etterpå.

Nordhaug mener at restitusjonen i stor grad også handler om ernæring. Mat og drikke er viktige byggesteiner for kroppen. 

- Å komme hjem skrubbsulten er ikke bra. Da frister alt i kjøleskapet, og man spiser gjerne for mye. Da er det bedre å få i seg noe underveis i løpet av treningsøkta, spesielt den siste timen, hvis du er ute på en langtur.

Da han var sykkelproff, var ernæringen i hverdagen mer et regime enn det er i dag. Men Nordhaug har tatt med seg mange av prinsippene.

- Det er bra å ha faste rutiner på spisinga. Og så er det viktig å ikke spise for mye, men heller litt ofte, sier han.

- Det viktigste er uansett å finne det som fungerer. Og at du prøver det ut på trening, før konkurransen. Da jeg syklet aktivt, hadde vi mye riskaker. De hadde ikke altfor høy glykemisk indeks, samtidig som de fungerte fint for tarmen. 

FOTO: Ørjan Svendsen / Securmark

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form