- Mange løper feil

Vær bevisst på hvordan du løper. Da sparer du krefter. Bli med på løpeskolen!

Foto: Bixi Robertsen og Fred A. Asdal

Det blåser i Tresse, festplassen i Kristiansand sentrum. Om to måneder skal sofagrisene i ilden her. Men fortsatt har de ikke lært seg å like å løpe.

Det akter Kari Uglem å gjøre noe med. Nå lytter hun mens damene flommer over, for det meste med skrekk og bekymringer. 

- Løping er ikke så vanskelig, beroliger hun.

- Men dere må jobbe med løpsteknikken. Mange løper feil. Og dere må bli bevisste hva dere gjør. Akkurat som dere øver drills i bassenget, skal dere øve drills når dere løper også, forteller hun.

- Tren spesifikt på løpsteknikk to ganger i uka, eller legg det inn sånn innimellom, råder Uglem. 

Kari Uglem ber damene om å skyve hofta opp og fram.

- Vær stolte. I dag er dere dronninger! Alt som har med kroppsholdning å gjøre, starter i bunnen, nemlig føttene. Derfor skal dere trene vrista jevnlig, oppfordrer Uglem, og så viser hun hvordan de skal vippe foten opp og ned. 

- Små bevegelser på stedet, nesten som jogging på stedet, eller dere kan gjøre tåhev. Vrista er lett utsatt for skader. Og dette er enkle øvelser som dere kan gjøre når dere står og ser på Dagsrevyen. 

- Står? 

- Ja, mange blir skadet i vrista. Legg dette inn i hverdagen, enten dere pusser tennene, venter på bussen eller ser på tv.

Tåhev er en fin måte for å styrke vrista

Damene står på stedet hvil, mens vrista bøyes gjentatte ganger.

- Sånn ja. Flott! Og så opp og fram med hofta. Det er viktig. Vær stolte! 

Nesten umiddelbart er damene rankere og rettere i holdninga.

- Bra! Nå kan dere kalle dere løpere snart. 

- Og nå skal vi trene hofta vår! Jeg har tegnet en strek i grusen. Løp til den, og gå rolig tilbake. 

De fire damene løper forsiktig mot streken i grusen mens de løfter knærne. Det går sånn passe.

- Ikke løft knærne for høyt, formaner Uglem.

- Da faller dere bare bakover. Løft dem så høyt dere klarer, samtidig som dere løper med rak rygg og verdighet.

Damene vender tilbake til startstreken, helt nord på grusplassen Tresse i Kristiansand. I slutten av juli er det skiftesonen  til TriQuart som ligger her. I dag er det mer en ekserserplass, om enn i en hyggelig tone.

- Fantastisk! Dette var mye bedre. Og siden dere var så flinke, skal dere få lov til å gjøre øvelsen én gang til.

Denne artikkelen er med i vår serie om hvordan du kan bli en bedre løper fram mot TriQuart.

Leksjon 1:Vil lære meg å løpe

Leksjon 2:Mange løper feil

Leksjon 3: Trener du styrke, blir du en bedre løper.

Leksjon 4:Armene er viktigere enn du tror

Leksjon 5:Ha tro på at det går

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form