Mirakel i konkurransen?

- Legg en plan, og hold deg til den, råder Lars Petter Nordhaug.

Lars Petter Nordhaug er tidligere proffsyklist. Han har syklet for flere av de store teamene, som Team Sky, Belkin, samt norske Joker Bianchi (nå Joker Icopal). Han er norsk mester i landeveisritt, nordisk mester i terrengsykling og har flere olympiske deltakelser på merittlista.

Men når det kommer til triatlon, er det blankt.

Som syklist på heltid var det én ting som gjaldt, og det var å sykle. Punktum.

- Vi løp jo noe, men hvis jeg løp for mye, så følte jeg at jeg mistet «snerten» på sykkelen, sier Nordhaug.

Derfor synes han det er spennende med triatlon, å finne balansen mellom svømming, sykling og løping.

- Jeg er jo vant til å sykle, men å løpe etterpå? Åh, det virker tungt.

I dag er 34-åringen ansatt i Securmark som er sponsor av TriQuart i Kristiansand. Konkurransen er blant Norges største triatlonkonkurranser, og samler alt fra landslagsutøvere i verdenstoppen til de mer uerfarne «sofagrisene».

Gjennom samarbeidet har Nordhaug blitt nysgjerrig på triatlon. Og han ser at det er mye likt, særlig når det kommer til sykkeltreninga.

- I en triatlon utgjør syklinga gjerne mer enn halvparten av selve konkurransen, så det er klart du må legge inn mye sykling i treninga. I triatlon er det imidlertid mer «steady pace». Utøverne går Ikke så mye i rykk og brudd som i et landeveisritt. 

Han har mange ganger sett at de mer uerfarne starter veldig hardt. Mange triatleter gjør den samme feilen.

- Det er fort gjort å bli revet med. De kjenner ingenting i beina – i starten. Kanskje er du lettet over at svømminga er overstått, og nå skal du bokstavelig talt tråkke til. Men når det går over evne, så stopper muskulaturen og kroppen etter hvert opp. I verste fall klarer du ikke å fullføre.

Nordhaug mener det er lurt å trene på det som venter i konkurransen. Deretter anbefaler han å legge en plan i forkant av konkurransen, og så holde seg til den, i hvert fall så godt det la seg gjøre. 

- Alt kan skje i en konkurranse, men det er lurt å ligge på den belastninga som kroppen er vant med. Du skal ikke ligge over terskelen din, da bare smeller det. Det skjer sjeldent mirakler i konkurranser.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form