Gjør treninga til en fest!

Fortsatt ikke i gang? Slik kommer du deg opp av sofaen.

Foto: @triatlars

Kroppene våre er deisgnet for fysisk arbeid og bevegelse. Men år med forfall og tasting har gjort gjort kroppen godt vant. For de aller fleste er trening og fysisk fostring ikke lystbetont. (Det er en grunn til at vi har funnet opp heis og rulletrapp.)

Så derfor; det som er vanskelig er ikke det å fullføre. Det som er henimot umulig, er å komme i gang. Men det er nå en gang slik at alle reiser starter med det første steget.

Slik kommer du i gang:

Finn lysten!

Trening skal være lystbetont. Men ytre motivasjon fungerer også. Det viktigste er at du sparker deg selv bak.

Belønning og straff                                                                                                         

Lag et skjema, kryss av for hver treningsøkt. I enden ligger det en belønning, for eksempel en kinotur eller en reise.

 

Planlegg                                                                                                                        

Legg fram treningstøyet kvelden før. Still inn alarmen på mobilen. Gjør en avtale med deg selv eller andre.

 

Spis deg energisk                                                                                                               

Spis lett, drikk vann. Ingen klarer å løpe etter en romersk matorgie. Kjøtt er tungt fordøyelig. Prioriter salat, fisk eller kylling.

 

Kjøp deg en treningspartner                                                                                          

Flere steder tilbys det personlige trenere. Kjøp deg noen timer i slengen, slik at du har en avtale som tvinger deg opp og ut.

 

Finn en venn                                                                                                                  

Gjør avtaler med en jevnbyrdig venn. Det er lettere å komme seg ut hvis du vet at han (eller hun) står og venter på deg borte i lysløypa.

 

Meld deg på et løp – og skryt!                                                                                       

Stryk beskjedenheten! Sett deg et mål, for eksempel å melde deg på TriQuart, og la verden få vite det. Temaet blir garantert en snakkis i lunsjen eller der hjemme.

 

Variasjon                                                                                                                         

Tren variert! Da blir treningsprogrammet mer morsomt. De fleste går lei hvis de skal jogge fem ganger i uka.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form