Unngå gniss og gnagsår

Velger du riktig tøy, unngår du en rekke plager på trening og i konkurranser.

Noen ganger vil vi dekke oss til. Og da er det fint med noe løst og ledig. Andre ganger vil vi at det hele skal ”holdes på plass”. Og da må tøyet være stramt.

Kari Lingsom er en erfaren triatlet. Hun vant Norseman i fjor, og hun trent mye på ulike samlinger under en brennende sol på Mallorca og Gran Canaria.

- Når jeg trener eller konkurrerer, handler det kun om komfort og funksjon. På noen treningssentre er det nok snakk om å ta seg godt ut, men jeg opplever ikke at det er slik i triatlonmiljøet.

Tettsittende best

I triatlon er det vanlig å bruke en triatlondrakt. Noen utøvere velger en todelt drakt, mens andre velger en heldrakt. Fellesnevneren er gjerne at tøyet sitter tett på kroppen.

- For noen virker det ”avslørende” å ha på seg en tettsittende drakt. Det gjelder spesielt de som er nye i triatlon.

- Ja, det er sant. Å ikle seg i tettsittende lycra kan være et stort steg å ta. Men nå er det heller ikke slik at man må ha på seg tøy som nært sagt klistrer seg til kroppen. Det er fullt mulig å være med på triatlonkonkurranser med en vanlig t-skjorte og løs kortbukse, sier Lingsom.

- Samtidig er det mange fordeler med det tettsittende tøyet, og det er jo derfor så mange foretrekker det. Mitt råd er at man i hvert fall vurderer det nøye før man forkaster det, sier Lingsom, som foretrekker det kroppsnære tøyet.

- Ja, jeg føler meg vel i tøyet fra 2XU. Og da tenker jeg ikke på kompresjonseffekten, men bare hvordan det fungerer til vanlig bruk under trening eller i konkurranse. 

Veldig ubehagelig

For en nybegynner handler det tettsittende tøyet i liten grad om aerodynamikk og om å knipe mikrosekunder. Men det finnes én annen veldig god grunn til å unngå ”flagrende gevanter”; og det er at det løse tøyet ofte gnisser mot huden.

- Gnisninger fører lett til lette brannskader og irritasjoner i huden. Innsiden av låret og brystvortene er gjerne utsatt. Det samme gjelder huden under overarmene og huden nedenfor armhulene, forteller Lingsom.

Etter enkelte økter har hun måttet smøre seg med smertelindrende krem eller simpelthen plastre seg.

- Mange av disse problemene forsvant da jeg begynte å bruke tettsittende tøy, forteller hun.

- Nå er det sjeldent at slikt er farlig, men det er ubehagelig. Er sårene ille, kan det rett og slett gå utover nattesøvnen. Og så kan det være forferdelig å dusje, ler hun. 

Hvis det likevel føles for beklemmende med tettsittende tøy, så har Lingsom et triks i ermet.

- Ta på deg det tettsittende tøyet innerst, og så tar du en løs og ledig skjorte eller shorts utenpå. Det funker veldig fint!  

God investering

Lingsom kjenner også utøvere som har gått mye ned i vekt som gjør dette.

- Enkelte som har vært overvektige tidligere, sliter med mye overflødig hud, og da kan det fungere godt med noe som strammer og holder det hele på plass, forteller hun. 

Det samme prinsippet gjelder også for valg av sports-BH, som kan være en god investering for damene.

- De aller fleste damer har erfart at det er viktig med en god BH med mange justeringsmuligheter. Det gjelder ikke minst når man er fysisk aktiv, sier Lingsom.

- 2XU har en slik som er kåret til best i test ved et par anledninger, den liker jeg å bruke. Den har heller ikke sømmer som gnager.

Og apropos sømmer; det er grunn til å være ekstra oppmerksom på sømmene rundt bleien i sykkelbuksen eller trishortsen. 

- At paden faktisk fungerer, er helt avgjørende for å få til en god opplevelse på sykkelsetet. En pad som ikke fungerer kan ødelegge hele konkurransen din. I hvert fall hvis det er snakk om lange distanser, sier Lingsom.

- Sjekk sømmene, at de ikke skarpe. Og se etter en drakt med pad som gir litt beskyttelse, uten at den er for stor. Husk at du gjerne skal løpe med den etterpå.

Les mer på nettsiden til 2XU.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form