Sykle mye, og riktig

I triatlon er syklinga halve konkurransen. Og det er ingen snarveier.

Foto: Kristoffer Øverli Andersen / Tour of Norway

Den tidligere proffsyklisten Lars Petter Nordhaug har sittet mer på sykkelen enn de fleste. Han har deltatt i tre olympiske leker og syklet for flere av de store profflagene, som Team Sky og Belkin.

Hver time på setet handlet om å bli bedre.

- Skal du bli god på å sykle, så må du simpelthen sykle mye. Og du må sykle riktig. Sykling handler mye om å ligge under terskel. Det handler om å komme seg raskest mulig fram, uten at det koster for mye. Du må lære deg å holde farta og disponere kreftene riktig.

I dag er Nordhaug ansatt i Securmark, som er sponsor av TriQuart. Her samles alt fra landslagsutøvere i verdenstoppen til de mer uerfarne «sofagrisene».

- Skal du være med på din første triatlon, kan det være lurt å legge en plan for konkurransedagen. Det er forskjell på å fullføre sin første triatlon og slå persen fra i fjor, sier Nordhaug.

- Og så må du tilpasse sykkeltreninga di til planen din. Husk at syklinga er halve konkurransen i en triatlon, sier han.

- Riktig trening handler mye om intensitet. Det er viktig å ikke sykle så hardt at du begynner å produsere melkesyre. Da får du «sure» bein. Det gjelder i konkurranser, men det gjelder også på trening. Du må gjerne sykle intervaller, men det skal gå i «race pace». Det vil si i en moderat konkurransefart, sier Nordhaug.

Den tidligere proffsyklisten Lars Petter Nordhaug anbefaler å trene variert på sykkelen. Det er godt for både kroppen og hodet. Foto: Ørjan Svendsen / Securmark

Nordhaug anbefaler derfor lange intervalldrag hvis du skal bli en bedre syklist.

 - Det er viktig å bygge seg opp. Start med 4 terskelintervaller á 8 minutter de første ukene, deretter kan du sykle enda lengre drag, for eksempel 3 x 20 minutter. Da trener du terskelkapasitet. Samtidig gjør du muskulaturen i stand til å tåle  belastninga på syklinga, og dermed er du bedre rustet til å løpe etterpå, sier Nordhaug.

Samtidig mener han at det kan være lurt å legge inn andre «elementer» i treninga, for å utvikle seg.

- Det er innlysende at man blir god i det man gjør mye og ofte. Men samtidig, hvis du skal utvikle deg, er det utrolig viktig å trene variert. Da stresser du muskulaturen og stimulerer kroppen, sier Nordhaug.

 - Små, korte intervalldrag er bra. Her trener du «overfart», altså fart som er over konkurransefart. Til gjengjeld skal du ha mange repetisjoner, og korte pauser, forklarer Nordhaug.

 - Eksempelvis kan du sykle 40 sekunder hardt og ha 20 sekunder pause, eller 30 sekunder pause og 15 sekunder pause.

 Han forteller at de korte pausene gjør at kroppen opplever økta som ett langt drag. Samtidig er det viktig å ha jevn belastning og unngå at du kollapser på de siste dragene.

 - I begynnelsen føles jo beina superspreke, men så blir det tyngre. Utfordringen ligger i å finne den rette åpningsfarta, forteller Nordhaug.

Securmark sponser triatlonkonkurransen TriQuart. I en artikkelserie vil de gi sykkeltips til deg som trener for å delta på triatlon. Du kan lese mer om Securmark her.

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form