Tenk sikkerhet i vannet

Å svømme utendørs er en fantastisk opplevelse. Men du må være synlig i vannet.

Armene er sortkledde. Hettene er grå. Innimellom er det et lite plask her og der. Men det meste forsvinner blant bølgetoppen.

– Bare se på andre når de svømmer! Da ser du hvor vanskelig det kan være for båtfolk å få øye på oss, sier Kari Lingsom.

Hun rister lett på hodet.

– På samme måte som vi alle selvfølgelig bruker hjelm når vi sykler, er det et par ting du bør huske når du skal legge ut på trening i havet eller i en innsjø, sier hun.

– For det er så utrolig vanskelig å bli sett fra båt når vi svømmer i mørke våtdrakter og med nesten usynlige hetter. Mange svømmere reflekterer ikke godt nok over hvor skremmende like vi er sjøens egne farger, sier hun.

Den aller enkleste forsikringen er å ha på seg en fargesterk og godt synlig svømmehette.

– Det synes jeg er et minimumskrav for å kunne svømme i åpent farvann.

Svømmer du alene i fjorden, er det vanskelig å få øye på deg. Da er en svømmebøye en god forsikring.

Kari Lingsom bor i Oslo, men hun kommer fra Holmestrand. Gjennom talløse triatlon- og swimrunkonkurranser de siste årene har hun svømt mye i åpent farvann. Hun slutter aldri å mane til forsiktighet.

– Mange båtfolk koser seg på vannet, enten de seiler eller har motor. Men ”motorisert ferdsel” er så mangt. Det kan være en langsom snekke, men det kan også være en rask jolle en hurtiggående vannjet. Og det er dessverre slik at mange båtførere ikke nødvendigvis tar nødvendig hensyn til svømmere i vannet. Og av og til får de altså ikke øye på oss. De er rett og slett ikke oppmerksomme på at vi er der, sier hun.

Hun oppfordrer svømmere til å ta sine forhåndsregler. Selv om du er en habil svømmer og trygg i vann, bør du sette sikkerhet først når du svømmer utendørs.

– Vær ydmyk! Å bli truffet av en båt kan få katastrofale konsekvenser. Da hjelper det ikke om du egentlig har retten på din side, sier Lingsom.

– Først og fremst bør du aldri trene alene. Det gjelder uansett hvor god du er til å svømme. Og her bør det strengt tatt være uten unntak, sier hun.

– Det er jo ikke alltid det passer seg slik?

– Ja, men det får så være. Dette er viktig! Du synes så mye bedre om du svømmer i felt, sier hun.

– Dessuten, det kan skje deg noe, selv når du minst tenker det. Det kan hende hvem som helst av oss, enten det er kramper, illebefinnende eller panikkanfall.

Lingsom oppfordrer også til å ha en observatør på land.

– Det er ikke sikkert vedkommende kan forhindre en ulykke, men den kan sørge for å få raskt hjelp hvis uhellet er ute.

En open water buoy gjør deg synlig i vannet, selv når bølgene er krappe og svømmeren «forsvinner» i vannet.

Det neste valget ligger i valg av ”bane”.

– Du må ikke krysse et sund for å få treningsutbytte. Det er helt fint å svømme langsmed land. Da er du bare ett eller to armtak fra å få fast grunn under føttene. Her er det også mindre båttrafikk, sier hun.

Dernest anbefaler hun en Open Water Buoy fra Klubben.no. Det er en lett oppblåsbar bøye (24 x 60 cm) som festes enkelt til kroppen og henger på slep, like etter deg.

– Sammen med den fargesterke svømmehetten, gjør bøyen gjør det enklere å få øye på deg, sier hun.

– Og er dere flere som svømmer sammen, synes bøyene ekstra godt.

Bøyen har dessuten en annen veldig praktisk funksjon.

– Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet gjemme bilnøkkelen bak en tue på land, og så ligger dette og gnager i bakholdet mitt mens jeg svømmer. Bøyen rommer nemlig uten problemer bilnøkkelen, mobiltelefonen eller Virb-kameraet mitt. Resten av plassen fylles med luft, – og vips, så er jeg godt synlig, selv langt til sjøs.

Les mer her

Her er Kari Lingsoms regler for svømming i utendørs:

  1. Svøm aldri alene. Er du nødt til å svømme alene, bør du ha en ”spotter” på land som ser deg og følger med. Da bør du også bruke en Open Water Buoy (se punkt fem).
  2. Bruk en synlig badehette. Det er det minste du kan gjøre for at andre skal se hvor du er. Gode farger er gul, oransje og rosa. Hvitt, blått, grått og svart har lett for å forsvinne i fargene som finnes i sjøen og speilingene av himmelen.
  3. Svøm med våtdrakt. Det er ikke varmt nok til å trene i sjøen i Norge uten. I utlandet kan det fint gå an, men en våtdrakt gir deg trygghet og oppdrift. Er det over 26 – 28 grader i vannet, bør du svømme uten våtdrakt for å unngå overoppheting. Men for de fleste her hjemme, er det nok mer kulden enn varmen vi frykter til sjøs.
  4. Hold deg langs land. Her er det naturlig nok kortere til redning dersom noe skulle skje, og det er mindre sannsynlighet for å treffe på motorisert ferdsel. Svøm aldri utenfor merket område, dersom det finnes bøyer eller lignende!
  5. Svøm med en godt synlig bøye. En Open Water Buoy fra Klubben.no er et enkelt verktøy som du bør ha med deg i vannet. Den er lett å se fra land og vann, du kan ha med deg mobiltelefon (blir kule instagrambilder!) og bilnøkkel, ja til og med litt energi underveis. Spesielt viktig hvis du absolutt MÅ bryte regel nummer 1, men smart uansett. Jo flere som bruker en slik bøye, desto synligere blir feltet av svømmere!
  6. Følg anvisninger og snakk med lokalkjente. Svømmer du på steder hvor det settes ut flagg for å markere hvor trygt det er å svømme? Vær smart og følg disse. Er du i utlandet eller på nye steder? Hør med lokale svømmere hvor det anses som trygt å svømme. Det er ofte vanlig med farlige og sterke strømmer, så sørg for at du gjør deg kjent med disse før start.
  7. Svøm i forhold til evne. Legg ikke ut på langtur uten å være trent for det. Det er like god trening (eller kanskje bedre!) om du finner deg en distanse på 200 – 400 meter der du kan trene intervaller, fremfor å svømme langtur i ett (kommer jo selvfølgelig litt an på målet med treningen).

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form