Tren mye styrke

Gjør du enkle styrkeøvelser jevnlig, bli du en bedre løper fram mot TriQuart.

Foto: Bixi Robertsen og Fred A. Asdal

Til vanlig er Kari Uglem generalsekretær i Norges Triatlonforbund, men hun er også en svært erfaren løper. Dessuten har hun skrevet boka ”Løpe”, om hvordan du kan bli en bedre løper.

I dag er hun imidlertid instruktør for fire damer fra Team Sofagris. Norges Triatlonforbund arrangerer en treningssamling i Kristiansand. Inne på Aquarama trener et tyvetalls supermosjonister mot EM i Herning og VM i Rotterdam.

Utenfor løper fire damer fram og tilbake mens de sparker seg selv i bakenden.

- Haha. Endelig er det fordel med stor rumpe, sier Anne Moland Johannessen.

De andre damene ler høyt. 

- Jeg kommer til å være stiv i morgen. Og resten av uka, sier Irene Sørli.

Kari Uglem "jager" Stefania Helgadottir. I dag er det løpekurs for Team Sofagris i Tresse. Om to måneder ligger skiftesonen for TriQuart her.

Damene løper fram og tilbake i Tresse, festplassen i Kristiansand sentrum. I dag det det bare måker og forhutrede sørlendinger som spaserer langsmed den populære Strandpromenaden. Samt fire selverklærte sofagriser og én generalsekretær.

- Dette gikk jo veldig bra, sier Uglem.

Hun oppfordrer dem til å ikke se for mye på hverandre.

- Gjør det i ditt tempo, og på din måte! 

Damene løper nok en gang fram mot streken. På sidelinja står det noen turgåere og kaster undrende blikk. Plutselig føler sofagrisene seg litt ukomfortable.

- Er dette vanlig? Å gjøre sånne ”rare” øvelser?

- Ja, alle løpere legger inn drillsøvelser. Noen gjør det i forkant av hver intervalløkt, noen legger det inn i løpet av en langtur, og noen trener spesifikt på dette én-to ganger i uka. Poenget er at løp i stor grad handler om styrke, i de store muskelgruppene og i kjernemuskulaturen, forteller Uglem.

- Tren mage og rygg hele året. Da løper du lettere med rak holdning. Spark bak og høye kneløft. Det er gode øvelser for å bli en bedre løper. Og ikke glem mage og rygg. Det gjelder hele året! Da får du en fin linje i vannet når du svømmer.  Og så unngår du å falle sammen som en potetsekk på slutten av løpinga!

Denne artikkelen er med i vår serie om hvordan du kan bli en bedre løper fram mot TriQuart.

Leksjon 1:Vil lære meg å løpe

Leksjon 2:Mange løper feil

Leksjon 3: Trener du styrke, blir du en bedre løper.

Leksjon 4:Armene er viktigere enn du tror

Leksjon 5:Ha tro på at det går

Få siste nytt fra TriQuart

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form