Bruk armene riktig

Husk at å bruke kreftene framover og ikke sidelengs når du løper!

Foto: Bixi Robertsen

- Vær avslappet! Mange av dere er så anspente når dere løper. Ogikke bare da. Vi lever hektiske liv, og det setter seg i skuldrende ogforplanter seg helt ned i korsryggen. Men husk at 99 % av våre bekymringer ikkeskjer, sier Uglem.

Til vanlig er Kari Uglem generalsekretær i NorgesTriatlonforbund, men hun er også en svært erfaren løper. Dessuten har hunskrevet boka ”Løpe”, om hvordan du kan bli en bedre løper.

I dag er hun imidlertid instruktør for fire damer fra TeamSofagris, som er påmeldt sin aller første triatlon, TriQuart.

- Slapp av i skuldrene. Bruk magen til å puste med. Og så skaldere pendle rolig med armene. Bruk dem riktig. Armene er nemlig viktigere enndu tror.

- I skulderen er det et kuleledd som gjør at vi kan bevege denne delen av kroppen lett, forklarer Kari Uglem.

Kari Uglem går bort til Edda Rykken. Hun legger en hånd påskulderen hennes.

- Skulderleddet er et kuleledd. Det gjør at vi kan ta armenrundt og rundt. Men når vi løper skal armene bare gå fram og tilbake, sier hun.

- Og husk at dere skal bruke minst mulig krefter. Det gjør deremed riktig løpsteknikk. Og alt av krefter må brukes fremover! Armene skal ikkegå fra side til side. Da bruker dere bare masse energi i feil retning! 

Damene står på stedet hvil. Bare armene beveger seg.

- Og så øker vi farta litte grann, sier Uglem.

Armene går enda raskere. Fortsatt på stedet hvil.

- Sånn jogging ligger jeg, sier Anne Moland Johannessen, med etstort smil.

Irene Sørli jogger også på stedet hvil.

- Vi skal være løse og ledig i skuldrene når vi løper, ikke sant?Sånn passe laidback.

- Laidback, ja! Det er ord jeg kan like, sier Uglem.

Denne artikkelen er med i vår serie om hvordan du kan bli en bedre løper fram mot TriQuart.

Leksjon 1:Vil lære meg å løpe

Leksjon 2:Mange løper feil

Leksjon 3: Trener du styrke, blir du en bedre løper.

Leksjon 4:Armene er viktigere enn du tror

Leksjon 5:Ha tro på at det går

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding