Finn balansen

God form handler ikke om å trene mest, men om å trene best.

Fram til OL i Sør-Korea var Sondre Skarli trener for de norske landslaget på skøyter. I dag er han tilknyttetOlympiatoppen, både i Kristiansand og i Oslo.

Erfaringen har gitt ham god innsikt i effektiv, men også fornuftig trening.  

- Det er viktig å trene mye rolig, ikke bare hardt. Trener man hardt hver gang, kan det være vanskelig å motivere seg for å gjennomføre øktene, sier 32-åringen.

- De beste utøverne er flinke til å styre intensiteten på treningsøktene. Og til å hvile når de skal. Det handler ikke om å trene mest, men om å trene best.

Skarli har bred erfaring, fra mosjonister til toppidrettsutøvere. Han ser at mange «skviser» inn treningen. Det gir mange timer i treningsdagboka eller på Strava, men det gir ikke nødvendigvis gode resultater.

 - De aller fleste idrettsutøvere er jo mosjonister, som enten jobber fulltid eller går på skole ved siden av. Det innebærer karakterer, prøver, innleveringer og frister som skal rekkes. Når treningen blir et ork, kan det være vanskelig å finne overskudd. Og det går utover kvaliteten på treningen, sier Skarli.

Også de beste utøverne tenker ofte at jo mer de trener ,jo bedre resultater oppnår de. Han understreker at det er viktig å finne balansen, mellom trening og hvile.

Men det handler også om å finne balansen mellom trening, hjem og jobb.      

- Idrett handler i stor grad om å ha det gøy sammen, at man har et miljø og treffer venner. Det er viktig for ungdom, men også for voksne. Derfor er det viktig å beholde idrettsgleden, sier Skarli.

- Og så er det viktig være tilstede for hverandre, enten det er i klubben eller på laget. Støtt opp, spør hverandre om hvordan det går; vær nysgjerrig og lær av hverandre.

Meld deg på TriQuart HER.

Sondre Skarli er tilknyttet Olympiatoppen og har vært trener i en årrekke, og han oppfordrer utøverne til å finne balansen mellom trening og hvile.

Selv vokste Sondre Skarli opp på Dølemo, en bygd i Aust-Agder. Her ble han interessert i skøyter.

- Dølemo er et lite sted. Og jeg trente mye alene, men jeg oppsøkte ofte andre, både syklister og løpere, yngre og eldre. Det viktigste var å finne andre å trene med, og da ble treningen nødvendigvis variert, samtidig som jeg lærte og utviklet meg.

Som trener er Skarli klar på at det kan være lurt å trene med «bremsen» på.

- Mange unge utøvere rives med og trener mye. Et godt miljø dyrker motivasjonen. I begynnelsen er utviklingen god og resultatene triller inn. Det kan også gjelde mosjonister.

Men så kommer smellen, enten man vil eller ikke.

-  Har du lagt på sofaen de siste årene, kan overgangen bli for brå. Det er fort gjort at det blir for mye. Og det kan føre til at motivasjonen forsvinner eller at du blir skadet. Skal du trene over tid, er det viktig med gradvis progresjon. Vær tålmodig

Skarli mener dessuten at det er viktig at motivasjonen er ens egen, og at man ikke trener for å tilfredsstille andre.

- Motivasjon bør være et indre ønske om å lykkes.Lysten bør ikke drives av et ytre mål.

Skarli er også opptatt av at utøverne har en viss dose ydmykhet.

 - Ingen er best i begynnelsen. Så da bør man spørre seg om hva man skal gjøre hva for å utvikle seg. Lær av andre som er bedre. Spør og grav. Når mosjonister treffer toppidrettsutøvere, er de ofte mer opptatt av å ta en selfie enn å spørre «hvordan trener du?».

Dette er vårens andre artikkel om trening. Den første artikkelen finner du her:

Hvordan bli sprekere

Meld deg på TriQuart HER.

Mange mosjonister er opptatt av å få trent mest mulig. Og da kan treningen fort bli et ork. De beste resultatene kommer imidlertid sammen med trivselen

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding