Vær sterk i troa

- Det mentale er viktigere enn du kanskje tror, sier Kari Uglem.

Foto: Bixi Robertsen og Fred A. Asdal

Til vanlig er Kari Uglem generalsekretær i NorgesTriatlonforbund, men hun er også en svært erfaren løper. Dessuten har hunskrevet boka ”Løpe”, om hvordan du kan bli en bedre løper.

I dag er hun imidlertid instruktør for fire damer fra TeamSofagris, som er påmeldt sin aller første triatlon, TriQuart.

Nå retter hun blikket mot Stefania Helgadottir.

- Du har en kjempefin holdning. Rak og fin. Og så har du enflott innstilling. 

- Har jeg?

- Du er en solstråle! Det er så åpenbart at du har lyst til åbli bedre. Og det er viktigere enn du tror, å tenke positive tanker, sierUglem.

- Jeg tenker at det positive reparerer! Og at jeg må finneløsningen. Hvis ikke, kan jeg bare legge meg i grøfta. Men hva bør jeg gjørvidere?

- Du skal bare holde det gående over tid, sier Uglem.

- Gjør øvelsene som du har lært, så kommer kondisen etter hvert.

En stressende hverdag setter seg først i skuldrene, så forplanter det seg ned til korsryggen. Det fører gjerne til at løpinga deres blir anspent, forklarer Kari Uglem til Team Sofagris.

Uglem ser mot de andre damene. For tre måneder siden var deriktige sofagriser. Nå har det skjedd store forandringer i kroppen. Men det erikke alt de ser selv. Da er det lett å miste motivasjonen.

- Jeg ser ikke helt min egen forandring, men jeg ser det jo på de andre, sier Irene Sørli.

De andre damene er enige. Det har skjedd veldig mye bra.

- Det er flott å høre at dere sier så mye godt om hverandre, at dere heier på de andre i gruppa. Det er viktig, sier Uglem.

veldig mye bra løping blant dere, i bevegelsesmønsteretderes! 

- Tenk mentalt! Ord som "ikke" og "nei, det fårjeg ikke til" gjør mer skade enn du tror! Det høres banalt ut, men det erså viktig. 

Damene kikker i bakken, nesten blyge, men samtidig opprømte. 

- Å, tenk å kunne spurte i mål, sier Edda, og tenker på TriQuartsom er siste søndag i juli.

Det blir 49-åringens aller første triatlon. Fortsatt virker detlangt unna. Men i en travel hverdag kommer dagene lett ramlende på.

- Det går fint, berolig Uglem.

Hun ber damene bruke tida fram mot konkurransen fornuftig. Dernest blir det viktig å disponere kreftene godt på selve konkurransedagen.

- Tenk teknikk. Tenk på hofta og vrista dimens du løper. Da beveger du deg som en dronning. Og spar litt krefter til slutten. Ja, det vil være vondt. Men det erikke farlig. Det viser bare at du gjør en innsats!

Denne artikkelen er med i vår serie om hvordan du kan bli en bedre løper fram mot TriQuart.

Leksjon 1:Vil lære meg å løpe

Leksjon 2:Mange løper feil

Leksjon 3: Trener du styrke, blir du en bedre løper.

Leksjon 4: Armene er viktigere enn du tror

Leksjon 5: Ha tro på at det går

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding