Hvil deg sterk

Den vanskeligste skaden i triatlon er skilsmisse, er det enkelte som hevder.

 Mange forstiller seg at det finnes et ideal når det gjeldertriatlon-trening. Som oftest handler den forestillinga om å trene så mye sommulig.

De beste sykler i seks timer, løper i to timer før desvømmer en liten time før de legger seg. Jo tøffere belastning de utsetterkroppen sin for, jo bedre rustet er de foran sommerens konkurranser.

Men det er ikke slik det henger sammen.

Du blir ikke bedre av å trene knallhardt. Du blir bedre nårdu sitter i sofaen foran tv-en. Det er når du hviler deg, etter en hard økt atdu bygger toleranse for neste økt. Det er når du hviler i sofaen, eller når dusover, at du herdes. Det er da du bygger styrke og evne til å konkurrere.

Triatlon har i lang tid slitt med et machoideal. En slagstøffhetsgrad vi kan kjenne igjen fra næringslivet. Hvor mange bedriftslederforteller ikke åpenlyst at de sover bare noen få timer hver natt. Det er som ommindre du sover, jo mer hardcore er du.

De framstiller seg selv som om de er skapt for å være(hyper)aktive. Ingen av dem snakker om magesår, stress og frykt.

Slik blir det også med treninga.

Mange føler at de må trene mye for å rettferdiggjøreprosjektet sitt. De har allerede brukt mange penger på en våtdrakt og ensykkel. Noen investerer i en personlig trener. Til sommeren skal de delta i enkonkurranse med en svært høy deltakeravgift. For å komme dit må de bruke pengerpå fly og på hotell.

Triatlon, og spesielt langdistansen, har tradisjonelt settvært skeptisk til restitusjon. Ikke fordi vi ikke tror på det, men fordi det eren tidkrevende affære. Og at vi ikke våger å slippe noe av det andre vi holdepå med.

Men skal du følge drømmen din om å fullføre en triatlon, erdu nødt til å slippe noe. Hvis du ikke våger å slippe, vil du bli straffetknallhardt. Det er ikke uten grunn at man sier at den vanskeligste skaden itriatlon er skilsmisse. Sporten vår er en krevende elskerinne, og hun spisermer enn gjerne opp ekteskapet ditt.

Det er imidlertid ikke slik at mye gir mer. På engelsk heterdeg seg; ”A little bit less is a little bit more”.

Atletisk trening handler om å trene med vettet.Så slipp litt opp. Senk skuldrene oglegg deg på sofaen.

Etter treninga, selvfølgelig.  

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding