Unngå å bli utbrent

Når du er oppglødd, er det vanskelig å se for deg at du skal bli utbrent.

Du er endelig påmeldt TriQuart, så nå skal du igang med å trene. Først litt, så mer. Mye mer. Du skviser inn alt du kan mellom familiemiddager, overtid og dugnad. Men det er mot undergangen du er på vei. Langt der borte aner vi kimen av et stort smell, idet du treffer veggen. For selv verdens mest fornuftige treningsprogram kan skape problemer hvis det krever mer enn kroppen eller livsførselen din tåler.

Å være utbrent har blitt beskrevetsom å stå opp sliten, og være enda mer sliten når du går til sengs. Rekka med treningsnarkomanemosjonister som har gått på veggen, er lang, særlig innenlangdistanseidretter. 

Det er ingen grunn til at du skalstille deg i den køen. Her er noen råd på veien:

Finn balansen

For mosjonister består livet av merenn bare trening og konkurranser. Treninga di kan ikke separeres fra resten avlivet ditt. Du er nødt til å sette tingene sammen, ikke mot hverandre. Arbeid,hus, barn, skole, foreldremøter, stress, mangel på god søvn, kritiske livfaser– alt dette kan utmatte deg. Det er ikke nødvendigvis slik at det er treningsom utmatter deg. Det er det totale stresset som gjør.

Overbelastning

Det er helt normalt å være sliteninnimellom. Så la oss fastslå det med en gang; overbelastning er ikke det sammesom overtrening. Overbelastning er et resultat av intens trening, og det løsesenkelt ved noen dagers hvile, og så er overskuddet tilbake. Overtrening er enmer vedvarende tilstand. Da er lysten gjerne fullstendig borte. Derfor: Lytttil kroppen, og brem i tide.  

 Slapp av

Nei, du ødelegger ikke treningsåretved å droppe én treningsøkt. Og du du blir ikke dobbelt så god ved å trenedobbelt så mye. Legg deg på sofaen, og lytt til kroppen din. Har du følt degslapp de siste syv treningsøktene dine, så bør det ringe noen alarmbjeller.

 Effektiv trening

Trener du på dager du burde ha hvilt,tar du i realiteten ett steg tilbake. Du blir faktisk en dårligere utøver av åtrene mer. Derfor skal du ta tegnene på alvor. Har du flere symptomer som tyderpå at du er i ferd med å bli overtrent, handler det om å ta dette på alvorumiddelbart. På resepten står det hvile, søvn, riktig kosthold og ikke minsttålmodighet.

 

Her er noen symptomer på overtrening:

Emosjonelt

·       Mangel på entusiasme

·       Irritasjon

·       Apati

·       Søvnløshet

·       Liten appetitt

Fysisk

·       Klarer ikke å fullføre vanlig trening

·       Gradvis vekttap

·       Ser sliten ut – hele tida

·       Høy hvilepuls, mer enn fem slag over normalen

·       Ømme muskler over lang tid

·       Flere infeksjoner og allergier

·       Redusert sexlyst

Visste du at?

Paula Radcliffe satte verdensrekord på maraton i 2002. Hun sjekket hvilepulsen hver morgen, og hun lot være å trene de dagene pulsen var fem slag over normalen.

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding