Kvalitet foran kvantitet

Slik løser Lars Petter Nordhaug tidsklemma i hverdagen.

Lars Petter Nordhaug har syklet for flere av de storeteamene, som Team Sky og Belkin, og deltatt i tre sommer-OL.

Men han er på ingen måte utrent, selv om han har lagt opp.Han er så absolutt en aktiv «idrettspensjonist».

- Jeg har aldri vært flink til å sitte stille.Selv ikke da jeg var proff, sier Nordhaug.

- Mange tenker at de må ligge flatt på en sofa ogse på tv eller spille når de skal restituere seg etter trening. Men det nokofte et påskudd for å slappe av.

- Men det åhvile er jo viktig når du skal restituere deg 

- Å ja, det er viktig å få hentet seg inn igjen.Vi trenger å koble av. Men for min del var det bedre med litt aktiv hvile. Detå gå eller bevege seg rolig, er ikke nødvendigvis ødeleggende forrestitusjonen.

I dag er Nordhaug ansatt i Securmark. Her jobber han med tyverimerkingog registrering av sykler. 

Securmark er også sponsor av TriQuart i Kristiansand  27. – 29. juli. Konkurransen er blant Norgesstørste triatlonkonkurranser, og samler alt fra landslagsutøvere iverdenstoppen til de mer uerfarne «sofagrisene».

-Og ingen føler at de får trent «nok», humrerNordhaug.

Den kroniske, dårlige samvittigheten kjenner han seg godtigjen i. Med små barn og fulltidsjobb i Securmark, har han i utgangspunktet nokå henge fingrene i.

trene.

Selv gjør han små, viktige valg for å få kabalen til å gåopp.

- Restitusjonen er en kjempeutfordring, særligetter at jeg fikk barn. Jeg mener det er bedre å starte ut litt rolig, å få tilen god gjennomkjøring av øktene, sier han.

-Jeg vil heller ha kvalitet på to økter i uka ennå ha fire «halve» økter. Da får jeg også mer tid til å koble av etterpå.

Nordhaug mener at restitusjonen i stor grad også handler omernæring. Mat og drikke er viktige byggesteiner for kroppen. 

- Å komme hjem skrubbsulten er ikke bra. Dafrister alt i kjøleskapet, og man spiser gjerne for mye. Da er det bedre å få iseg noe underveis i løpet av treningsøkta, spesielt den siste timen, hvis du erute på en langtur.

Da han var sykkelproff, var ernæringen i hverdagen mer etregime enn det er i dag. Men Nordhaug har tatt med seg mange av prinsippene.

- Det er bra å ha faste rutiner på spisinga. Og såer det viktig å ikke spise for mye, men heller litt ofte, sier han.

- Det viktigste er uansett å finne det som fungerer.Og at du prøver det ut på trening, før konkurransen. Da jeg syklet aktivt,hadde vi mye riskaker. De hadde ikke altfor høy glykemisk indeks, samtidig somde fungerte fint for tarmen. 

FOTO: Ørjan Svendsen / Securmark

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding