Mirakel i konkurransen?

- Legg en plan, og hold deg til den, råder Lars Petter Nordhaug.

Lars Petter Nordhaug er tidligere proffsyklist. Han harsyklet for flere av de store teamene, som Team Sky, Belkin, samt norske JokerBianchi (nå Joker Icopal). Han er norsk mester i landeveisritt, nordisk mesteri terrengsykling og har flere olympiske deltakelser på merittlista.

Men når det kommer til triatlon, er det blankt.

Som syklist på heltid var det én ting som gjaldt, og det varå sykle. Punktum.

- Vi løp jo noe, men hvis jeg løp for mye, så føltejeg at jeg mistet «snerten» på sykkelen, sier Nordhaug.

Derfor synes han det er spennende med triatlon, å finnebalansen mellom svømming, sykling og løping.

- Jeg er jo vant til å sykle, men å løpe etterpå?Åh, det virker tungt.

I dag er 34-åringen ansatt i Securmark som er sponsor avTriQuart i Kristiansand. Konkurransen er blant Norges størstetriatlonkonkurranser, og samler alt fra landslagsutøvere i verdenstoppen til demer uerfarne «sofagrisene».

Gjennom samarbeidet har Nordhaug blitt nysgjerrig påtriatlon. Og han ser at det er mye likt, særlig når det kommer til sykkeltreninga.

- I en triatlon utgjør syklinga gjerne mer ennhalvparten av selve konkurransen, så det er klart du må legge inn mye sykling itreninga. I triatlon er det imidlertid mer «steady pace». Utøverne går Ikke såmye i rykk og brudd som i et landeveisritt. 

Han har mange ganger sett at de mer uerfarne starter veldighardt. Mange triatleter gjør den samme feilen.

- Det er fort gjort å bli revet med. De kjenneringenting i beina – i starten. Kanskje er du lettet over at svømminga eroverstått, og nå skal du bokstavelig talt tråkke til. Men når det går overevne, så stopper muskulaturen og kroppen etter hvert opp. I verste fall klarerdu ikke å fullføre.

Nordhaug mener det er lurt å trene på det som venter ikonkurransen. Deretter anbefaler han å legge en plan i forkant av konkurransen,og så holde seg til den, i hvert fall så godt det la seg gjøre. 

- Alt kan skje i en konkurranse, men det er lurt åligge på den belastninga som kroppen er vant med. Du skal ikke ligge overterskelen din, da bare smeller det. Det skjer sjeldent mirakler i konkurranser.

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding