Slik kler du deg i kulda

Kle deg riktig! Da unngår du sykdom og skader, og du får mest ut av treningsøkta.

Om vinteren skal du legge grunnlaget for sommerenstriatlonsesong. Da er det fornuftig å trene mye mengde med lav intensitet. Mensamtidig er det snø i lufta og is på veien. Og så er det skrekkelig kaldt, i hvert fall når det blåser fra Sibir!Da er det lett å forkorte treninga.

Men kler du deg riktig, er mye gjort.

Først og fremst, er det viktig med stabil kroppstemperatur?Ja, å kle seg riktig, handler om mer enn komfort. Hvis du kler deg feil, måkroppen hele tida «kompensere». Og det tar energi, som du først og fremst skalbruke på andre oppgaver, nemlig å løpe teknisk godt og med rett intensitet.

Så hva skal du velge? Vi kan i hvert fall fastslå at bomullikke duger. Bomull er et mykt naturfiber, men dessverre er stoffet utensvettetransporterende evner.

Når du svetter, suger bomullen vann og svette inn i fibreneog holder dem der. Det gjør at stoffet er varmt om sommeren og kaldt omvinteren, noe som igjen betyr at musklene dine må bruke (for) mye energi for åstabilisere temperaturen. 

Men er det forskjell på de dyre og de billige løpeklærne?Ja, og den viktigste forskjellen er som regel svettetransporten. I de merforseggjorte klærne ligger den svettetransporterende evnen i fibrene, og den kanderfor ikke vaskes ut. I tillegg holder de dyrere løpeklærne bedre på  passform og farge.

Det er de små tingene som avgjør? Langt på vei, ja. Å brukelue og gode sokker er viktig.

Å kle av og på seg under trening, er krevende. Men bruker dulue, er det enkelt å regulere kroppstemperaturen; ved å ta av og på deg lua ikorte perioder. Det samme gjelder hansker og «buff» (som også kan beskytte luftveien dine).

De færreste løper uten sokker på vinteren. Så det skal du også gjøre. Men det er viktigå velge riktig stoff. Hvis foten ikke er skikkelig tørr, kan du pådra deg bådegnagsår og blemmer. Det betyr ofte opphold i treninga di, og det vil du allerhelst unngå. Så derfor, også når det gjelder sokker, er det viktig å ikke brukebomull.

Har du kontinuitet i treninga, er det større sannsynlighetfor at du holder motivasjonen i gang, og at du lykkes med målet du har satt degfor treninga di.

Sørg for å holde deg frisk og skadefri, altså.    

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding