Svømme eller bade?

Jeg svømmer som en skiftenøkkel. Men jeg svømmer i hvert fall.

De fleste nordmenn vokser opp i nærheten av vann. Og de flestesørlendinger liker å bo ved sjøen. Prisene på boliger og hytter er et godteksempel på nettopp det. Men det er ingen grunn til å bli overrasket. Vann erberoligende. Å sitte å se utover sjøen er balsam for sjelen. Og det ådra på sjøen i båten, er nesten livsnødvendig for en sørlending.

Og ja, vann ER livsviktig. Vi kan la være å spise, og vi klareross i nesten to måneder. Men vi klarer oss ikke mer enn fem – seks dager hvisvi lar være å drikke.

Vann kan imidlertid også være livsfarlig. Gjennomsnittet for de29 årene Norsk Folkehjelp har ført drukningsstatistikk, er 121 drukninger iåret. Statistikken er heldigvis på vei ned. I fjor druknet det 91 mennesker iNorge. Men det er fortsatt for mange.

Svømmeferdighetene våre står det imidlertid dårlig til med. Ikroppsøvingsfaget på skolen er svømming nedprioritert. Og altfor få voksne gårpå svømmekurs.

TriQuart gjennomførte en spørreundersøkelse blant våredeltakere. 64 prosent svarte at de gruet seg mest til svømmedelen. Hadde vispurt personer som ikke var påmeldt, ville trolig langt flere sagt det samme.

Å svømme 500 meter er nemlig skummelt for mange. Derfor vegrerde seg for å delta i en triatlon. Men å IKKE kunne svømme 500 meter er langtmer alvorlig.

Mens mange idretter er underholdning og fysisk fostring, så er svømming en livreddende ferdighet. Å være svømmedyktig gjør deg i stand til å redde deg selv. Og du kan redde andre.

Svømming handler imidlertid ikke bare om fare. Svømming er ogsåsvært effektiv trening som gir både styrke og kondisjon. Det er nemligforskjell på å bade og svømme. Når du bader, blir du våt. Når du svømmer,bruker du muskler i hele kroppen. Samtidig er både brystsvømming og krålskånsomt for ledd, uansett hvor tung man er. Folk i alle størrelser kan bevegeseg lett i vann.

Å svømme 1-2 ganger i uka er bra trening. Du kan både kråle ogsvømme bryst. Krål er helt klart det raskeste, så vil du fram i feltet, er detdu skal satse på. Men krål er slitsomt i lengden, særlig hvis du er utrent.Derfor bør du veksle mellom krål og andre svømmeteknikker i begynnelsen. Svømén lengder krål, deretter to lengder bryst, to lengder rygg og så videre.

Bassengsvømming er dessuten uavhengig av vær, og det er enaktivitet du kan drive med hele året. Og det å trene variert er bra for deg. Dastyrker du en rekke muskler i kroppen, 

I tillegg til at du blir bedre ”venn”med vannet. Har du god teknikk, får opp farten og du svømmer deg sliten, så ersvømming meget effektiv trening som kan få deg i god form til sommeren.

Kristiansandere er for øvrig særlig privilegerte, med enfantastisk skjærgård og flere gode svømmevann i umiddelbar nærhet. Her er detogså flere svømme- og triatlonklubber, som alle kan være behjelpelige med rådog vink.

I tillegg har byen også bade- og svømmeanlegget Aquarama midt isentrum, med fantastiske fasiliteter. Det er ingen selvfølgelig. I følge NRKstod over 200 svømmebasseng i Norge tomme i 2015. Og de blir dessverre stadigflere.

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding