Sykle mye, og riktig

I triatlon er syklinga halve konkurransen. Og det er ingen snarveier.

Foto: Kristoffer Øverli Andersen / Tour of Norway

Den tidligere proffsyklisten Lars Petter Nordhaug har sittetmer på sykkelen enn de fleste. Han har deltatt i tre olympiske leker og sykletfor flere av de store profflagene, som Team Sky og Belkin.

Hver time på setet handlet om å bli bedre.

- Skal du bli god på å sykle, så må du simpelthensykle mye. Og du må sykle riktig. Sykling handler mye om å ligge under terskel.Det handler om å komme seg raskest mulig fram, uten at det koster for mye. Dumå lære deg å holde farta og disponere kreftene riktig.

I dag er Nordhaug ansatt i Securmark, som er sponsor avTriQuart. Her samles alt fralandslagsutøvere i verdenstoppen til de mer uerfarne «sofagrisene».

- Skal du være med på din første triatlon, kan detvære lurt å legge en plan for konkurransedagen. Det er forskjell på å fullføresin første triatlon og slå persen fra i fjor, sier Nordhaug.

- Og så må du tilpasse sykkeltreninga di tilplanen din. Husk at syklinga er halve konkurransen i en triatlon, sier han.

-Riktig trening handler mye om intensitet. Det erviktig å ikke sykle så hardt at du begynner å produsere melkesyre. Da får du«sure» bein. Det gjelder i konkurranser, men det gjelder også på trening. Du mågjerne sykle intervaller, men det skal gå i «race pace». Det vil si i enmoderat konkurransefart, sier Nordhaug.

Den tidligere proffsyklisten Lars Petter Nordhaug anbefaler å trene variert på sykkelen. Det er godt for både kroppen og hodet. Foto: Ørjan Svendsen / Securmark

Nordhaug anbefaler derfor lange intervalldrag hvis du skal bli enbedre syklist.

 - Det er viktig å bygge seg opp. Start med 4 terskelintervallerá 8 minutter de første ukene, deretter kan du sykle enda lengre drag, foreksempel 3 x 20 minutter. Da trener du terskelkapasitet. Samtidig gjør dumuskulaturen i stand til å tåle  belastningapå syklinga, og dermed er du bedre rustet til å løpe etterpå, sier Nordhaug.

Samtidig mener han at det kan være lurt å legge inn andre «elementer»i treninga, for å utvikle seg.

- Det er innlysende at man blir god i det man gjørmye og ofte. Men samtidig, hvis du skal utvikle deg, er det utrolig viktig åtrene variert. Da stresser du muskulaturen og stimulerer kroppen, sier Nordhaug.

 - Små, korte intervalldrag er bra. Her trener du«overfart», altså fart som er over konkurransefart. Til gjengjeld skal du hamange repetisjoner, og korte pauser, forklarer Nordhaug.

 - Eksempelvis kan du sykle 40 sekunder hardt og ha20 sekunder pause, eller 30 sekunder pause og 15 sekunder pause.

 Han forteller at de korte pausene gjør at kroppen oppleverøkta som ett langt drag. Samtidig er det viktig å ha jevn belastning og unngåat du kollapser på de siste dragene.

 - I begynnelsen føles jo beina superspreke, men såblir det tyngre. Utfordringen ligger i å finne den rette åpningsfarta,forteller Nordhaug.

Securmark sponser triatlonkonkurransen TriQuart. I en artikkelserie vil de gi sykkeltips til deg som trener for å delta på triatlon. Du kan lese mer om Securmark her.

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding