Bruk tid på våtdrakten

- En våtdrakt skal være klam og trang, sier Andreas Mathingsdal Pedersen.

AndreasMathingsdal Pedersen fra Kristiansand Triathlon er tidligere svømmer og en erfaren triatlet. Forleden vant han Hove Tri, og han var klart raskest i vannet. Han arrangerer ofte svømmekurs, og han møter ofte triatleterog andre som ber om råd og veiledning. Spesielt mange nybegynnere er usikre.

-Mange har hatt en drakt på seg når de står på vannski eller seilbrett, men defærreste har svømt med en skikkelig, tettsittende våtdrakt. Derfor er det heltnaturlig at de spør, sier Pedersen.

24-åringenmener drakten heller skal være for liten enn for stor. Han har sett mangenybegynnere med våtdrakter i feil størrelse.

 - Draktenskal være klam og trang. At du trenger hjelp til å få lukket glidelåsen påryggen, er nært sagt et tegn på størrelsen er riktig. Materialeter dessuten mykt og tilpasser seg ved bruk, og drakten vil alltids utvide segetter hvert, sier Pedersen.

- Er draktenfor stor, fylles den med vann. Da synker han eller hun ned i vannet, noe somselvfølgelig bremser farten betydelig. I verste fall blir du ”stående” i stedetfor liggende i vannet, sier Pedersen.

Ta deg god tid med våtdrakten. Start nederste, med føttene og "jobb" deg oppover kroppen..
Unngå rifter i drakten. Neoprenen er tynn og sårbar, og særlig utsatt er den for negler og skarpe kanter.

Pedersener opptatt av at ingen skal svømme utendørs alene. Derfor oppfordrer han til åha med seg en treningsvenn, enten man skal svømme i tjern eller i havet.

- Det handlerførst og fremst om sikkerhet. Men det er også veldig praktisk, sier Pedersen.

 - Har du meddeg en treningsvenn, så er det ikke vanskelig å få opp glidelåsen det sistestykket, sier Pedersen.

En”medbragt” treningsvenn kan også være hyggelig. Det kan komme godt med.Pedersen forteller nemlig at det er helt normalt at det tar tid å få på seg envåtdrakt.

-Noen mener det skal ta 15 minutter å ta på seg drakten, og så skal du bruke 15sekunder på å ta den av. Så ja, da er det fint å ha med seg en treningsvenn,sier Pedersen.

Klem ut luftboblene av drakten mens du tar den på deg. 

Mathingsdal Pedersenforteller at det er viktig å starte nederst når man tar på seg drakten.

- Dra den nederstedelen av drakten høyt opp på leggene, og så skal du jobbe den videre opp, så draktensitter helt stramt i skrittet, sier Pedersen.

Den sammeøvelsen gjelder for ermene.

En god våtdrakt skal være trangt. Det er helt i orden å føle seg stappet som en "pølse".

-Når drakten sitter tett på kroppen, er det mindre rom for luftlommer i drakten.Spesielt i skrittet, korsryggen og armhulene er det lett å få luftlommer, sierPedersen.

Hanoppfordrer også til å være oppmerksom på de små detaljene før svømmeturenstarter. 

-Pass på å legge «leppa» på lukkingen flatt langs med ryggen og nakken for åunngå gnagsår i nakken. Dette kan særlig være et problem i saltvann på lengreøkter og konkurranser.

 En våtdrakt "skal" du bruke 20 minutter på å få på deg, og 20 sekunder på å få av deg.
Ermene på en våtdrakt er gjerne tynnere enn rundt hoftene, for å gi deg maksimal bevegelse i skulderpartiet.
Husk å lukke klaffen bak i nakken, og se til at snoren til glidelåsen er lett tilgjengelig.

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding