Ut av bassenget, ut i sjøen

Nå er det på tide å lukke døra til svømmehallen?

I Norge er det forholdsvis trygt å svømme utendørs. Vi har ingen pirajaer, kjempeblekkspruter eller krokodiller, og brennmanetene våre er harmløse i forhold til «portugisiske krigsskip». Likevel akker og uffer vi oss når det gjelder å svømme. I hvert fall når det gjelder svømming utenfor badelandet.

Joda, det er litt kaldere her. Og isbadere kan fortsatt betegnes som ekstremister. Men i sommerhalvåret er det gode muligheter for å svømming som trening. Og god trening er det også.    

Det enkleste stedet å starte er i en liten innsjø. Her er vannet stille og det er sjeldent båttrafikk. Dessuten blir vannet tidlig varmt. I Baneheia i Kristiansand er vanntemperaturen målt til 18 grader allerede i slutten av mai.

Mange fristes til å ta et bad når de har løpt. Da er det avkjølende og forfriskende å stupe uti. Men hva om du bytter ut dukkerten med en liten svømmetur? Forskjellen er bare noen svømmetak unna.

Det finnes ingen krav til hvordan man skal svømme. De fleste har lært seg bryst fra barndommen, selv om crawl faktisk er en enklere svømmestil, rent teknisk i hvert fall.

Likevel, i første omgang skal du holde deg til det trygge. Dessuten bør du ta noen få forhåndsregler. Hold deg nær land, svøm på den måten du kan. Og svøm alltid sammen med noen andre.  

En av de største forskjellene på å svømme innendørs og utendørs er temperaturen. Inne er temperaturen i svømmehallen og i bassenget stabile. Ute er forholdene mer varierende. Derfor kan det være lurt å investere i litt utstyr. Dels for komfort, men også for sikkerhet.

Meld deg på TriQuart her.

Å svømme inne er en flott treningsform, men det er noe helt eget å svømme utendørs.

De fleste som svømmer utendørs foretrekker en våtdrakt. Det trenger ikke å være en spesifikk triatlondrakt. Det finnes også egne drakter for utesvømming. Uansett, så finnes de nært sagt i alle prisklasser, fra de enkleste på supermarkedet til de mer avanserte draktene som eliteutøverne bruker.

Det aller viktigste er at drakten passer deg. Den gamle drakten som du brukte da du drev med brettseiling på 80-tallet kan fortsatt gjøre susen. Og du kan gjerne låne en drakt av en venn.

Men det er viktig at drakten ikke sitter så stramt at du ikke får puste. Og den skal heller ikke være så romslig at den fyller seg med (kaldt) vann, og dermed trekker deg ned. En drakt skal hjelpe deg med å flyte!

Så hvilken drakt skal du velge? Ikke vær redd for å spørre. Erfarne triatleter svarer deg gjerne. Og gjør gjerne litt research på nett.

For nybegynnerne handler de viktigste spørsmålene om du er mann eller kvinne, høyde, hvilken svømmeerfaring du har og hvor mye du er villig til å betale. For de mer avanserte, så finnes det forseggjorte drakter som er laget for svømming i kaldt vann, som er spesielt fleksible i skulderpartiene. Det finnes også drakter som er tilpasset hardt du sparker når du svømmer.

En ny drakt er alltid deilig. Men det er noen kroner å spørre hvis du kjøper brukt. I så fall; hvis du velger å kjøpe en brukt drakt, så se nøye over drakten. Pass på at det ikke er (for) mange sår og rifter i drakten. Og vær fortsatt nøye med at den faktisk passer deg.

Dernest er du klar til å stupe ut i det!

For våtdrakter, les her.

PS: Det er  flott med fortsatt tilgang til en svømmehall om sommeren, spesielt på regnværsdager, som:Aquarama

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding